W lecznictwie odwykowym coraz częściej mamy do czynienia ze zjawiskiem uzależnienia 
  bądź używania na pograniczu uzależnienia substancji psychoaktywnych przez dzieci 
  i młodzież. To problem, który prawdopodobnie będzie narastać, a sytuacja jest 
  o tyle trudna, że większość placówek leczenia uzależnień zajmowała się do tej 
  pory dorosłymi alkoholikami. Wynika to z braku oferty terapeutycznej skierowanej 
  do młodego człowieka, lęku przed zajęciem się czymś mało znanym w lecznictwie 
  odwykowym, przekonaniami na temat skuteczności terapii w leczeniu tego rodzaju 
  pacjenta, własnymi przekonaniami na temat zjawiska narkomani i alkoholizmu wśród 
  młodzieży
 Nie bez znaczenia jest efekt sztucznego podziału kompetencji przy 
  leczeniu uzależnień. Dzisiaj nie musimy chyba już nikogo przekonywać, że nie 
  ma wielu uzależnień; to jedna jednostka chorobowa, różni się tylko rodzajem 
  przyjmowanego środka bądź rodzajem kompulsji. Stajemy obecnie przed wyborem: 
  albo zachowujemy dotychczasowe status quo i próbujemy nie dostrzegać narastającego 
  zjawiska, albo spróbujemy się z nim skonfrontować i w jakiś sposób mu zaradzić. 
  W lecznictwie odwykowym pracuje obecnie wielu wysokiej klasy terapeutów uzależnień, 
  placówki leczenia są w prawie każdym mieście, a więc dostępność leczenia w przeciwieństwie 
  do stacjonarnych ośrodków leczenia uzależnień dla młodzieży jest ogromna; posiadamy 
  programy, które po niewielkich modyfikacjach możemy stosować przy zapobieganiu 
  i leczeniu uzależnienia wśród młodzieży.
  W Ostrowi Mazowieckiej z młodym pacjentem pracujemy już od 1998 roku. W 90 tysięcznym 
  powiecie jesteśmy jedyną placówką zajmującą się uzależnieniami. Od początku 
  uważaliśmy, że młody pacjent to również nasz pacjent. Po 5 latach prób i poszukiwań 
  skutecznej metody terapii możemy powiedzieć, że opracowany przez nas program 
  jest skuteczny i możliwy do realizacji prawie w każdej placówce ambulatoryjnej.
Program terapeutyczny dla młodzieży adresowany jest zarówno do osób uzależnionych 
  jak i do osób eksperymentujących i nadużywających substancji psychoaktywnych. 
  
  W programie terapeutycznym korzystamy z wielu podejść wykorzystywanych w leczeniu 
  osób uzależnionych od alkoholu, zdając sobie sprawę z różnic między dorosłym 
  pacjentem alkoholowym a młodzieżą uzależnioną od wielu substancji psychoaktywnych. 
  Nasz model leczenia opiera się na modelu wspólnoty terapeutycznej, w który wpleciono 
  psychoterapię uzależnienia opartą na psycho-bio-społecznym modelu uzależnień 
  prof. J. Mellibrudy.
* Istotą uzależnienia są zmiany w psychologicznym funkcjonowaniu człowieka 
  we wszystkich sferach jego psychiki, w wyniku których powstają psychologiczne 
  mechanizmy uzależnienia. Mechanizm nałogowego regulowania uczuć oraz mechanizm 
  iluzji i zaprzeczeń są spójne do mechanizmów dorosłego alkoholika. Różnice zauważamy 
  w mechanizmie związanym z JA. U młodego człowieka struktura JA jest jeszcze 
  nieukształtowana i należy budować ją od początku, opierając się o jasny klarowny 
  system wartości i czytelne normy postępowania.
  * U młodzieży uzależnionej od substancji psychoaktywnych nie mówimy o osobowości 
  nieprawidłowej, która jest trwałą ustaloną strukturą, lecz o zaburzeniach jej 
  rozwoju, czyli zahamowaniu rozwoju osobowości jako systemu. Słaby rozwój, zwłaszcza 
  struktur poznawczych, przejawia się w słabym rozumieniu otaczającego świata 
  ( brak umiejętności przetwarzania informacji i antycypowania),a tym samym niemożnością 
  działania celowego, rozwiązywania problemów i sterowania własnym zachowaniem. 
  Dlatego tak ważna jest w tym przypadku metoda behawioralno  poznawcza oraz 
  praca nad zwiększaniem poczucia koherencji.
  * Terapia ma na celu rozpoznanie mechanizmów uzależnienia, powstrzymanie ich 
  działania i budowanie nowej trzeźwej struktury JA.
  * Dzięki terapii pacjent powinien nauczyć się innych niż nałogowe, trzeźwych 
  schematów myślenia, przeżywania, zachowania.
  * Zapobieganie nawrotom choroby polega na wyuczeniu pacjentów rozpoznawania 
  działania własnych mechanizmów uzależnienia i stosowania alternatywnych sposobów 
  funkcjonowania.
  * W procesie zdrowienia ważne jest indywidualne podejście do każdego pacjenta.
  * Uwzględniamy zarówno zaburzenia wspólne dla wszystkich osób uzależnionych 
  jak i czynniki indywidualne.
 Przy podjęciu decyzji o formie leczenia niezwykle ważna jest diagnoza uzależnienia 
  oraz diagnoza sytuacji, w jakiej pacjent w tej chwili się znajduje. Rodzaj terapii, 
  jej długość, typ ośrodka należy dobierać indywidualnie. Baczną uwagę należy 
  zwracać na rodzaj środka zażywanego przez pacjenta, długość trwania uzależnienia, 
  stopień degradacji psychicznej, fizycznej, społecznej, typ osobowości. 
  Inne formy leczenia należy stosować wobec pacjenta, który od pięciu lat przyjmuje 
  opiaty i wypadł ze wszystkich ról społecznych, a zupełnie inne wobec tego, który 
  się jeszcze uczy bądź pracuje, ma rodzinę lub przyjaciół, którzy mogą stanowić 
  dla niego oparcie. W przypadku tego drugiego pacjenta leczenie długoterminowe 
  w ośrodku stacjonarnym może przynieść więcej szkód niż korzyści. Długotrwały 
  kontakt z ludźmi, którzy mają większą niż nasz pacjent wiedzę na temat narkotyków, 
  przerwanie szkoły, rezygnacja z pracy zawodowej, izolacja od niebiorących znajomych 
  może być przyczyną decyzji o przerwaniu leczenia i powrocie do używania substancji 
  psychoaktywnych. Taki pacjent ma bardzo duże szanse wytrzeźwieć przy poradni. 
  
  Zmianę rodzaju terapii należy również każdorazowo rozważać w przypadku złamania 
  abstynencji. Pacjent musi otrzymać od terapeuty jasny komunikat o tym, że nie 
  radzi sobie w programie ambulatoryjnym i konieczna jest zmiana programu na stacjonarny. 
  Unikamy wtedy dość trudnej sytuacji typu Ty udajesz, że się leczysz, a ja udaję, 
  że cię leczę. Nasi pacjenci o takim postępowaniu informowani są na samym początku 
  terapii przy kontakcie wstępnym w formie ustnego kontraktu. 
  Bardzo dobre efekty osiągamy współpracując z WOTUW w Pruszkowie. Tam kierujemy 
  pacjentów ze średnim okresem brania substancji psychoaktywnych, również uzależnionych 
  od alkoholu bądź pijących szkodliwie, posiadających wsparcie w rodzinie lub 
  wśród znajomych nie używających środków. U nas odbywają terapię wstępną, następnie 
  realizują 8 tygodniowy program terapeutyczny w Pruszkowie i wracają do nas na 
  grupę pogłębioną realizowaną w programie ambulatoryjnym.
  Dość dużym problemem są pacjenci kończący długoterminowe leczenie w ośrodkach, 
  gdzie nie prowadzono zajęć psychoterapii uzależnienia. Mają znaczną abstynencję, 
  natomiast nie posiadają żadnej wiedzy na temat własnej choroby, możliwości nawrotu 
  i sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Czasem wracają z pomysłem, 
  że skoro wyleczyli się z narkomanii, to teraz mogą zacząć pić alkohol, przecież 
  od niego nie są uzależnieni. Z naszych doświadczeń wynika, że taki pacjent powinien 
  od początku przerobić cały program terapeutyczny.
  Grupa motywacyjna
  Odbywa się dwa razy w tygodniu. Obejmuje cykl około 8 zajęć. W grupie tej zajęcia 
  mają charakter psychoedukacyjny. Praca polega na urealnieniu młodym ludziom 
  wszystkich aspektów brania substancji psychoaktywnych. Łączymy w jedną całość 
  zarówno reakcję po środku psychoaktywnym, która jest oczekiwanym pozytywnym 
  wzmocnieniem, oraz reakcję następczą działania środka psychoaktywnego, która 
  jest niepożądana. Powinni sobie uzmysłowić, że nieodłączną częścią składową 
  brania substancji psychoaktywnych, oprócz dobrego samopoczucia, jest złe samopoczucie, 
  głód, psychozy, problemy życiowe. W grupie tej pokazujemy, że przyszli do poradni, 
  ponieważ nie radzą sobie w życiu na wszystkich płaszczyznach, a narkotyk to 
  jedna, wcale nie najlepsza, z możliwych dróg radzenia sobie, istnieje natomiast 
  wiele innych możliwości, które są mniej destrukcyjne. 
  Z tej grupy pacjent wychodzi z podstawową wiedzą na temat uzależnienia, rozpoznaje 
  u siebie objawy, wie, czym grozi łączenie życiowych problemów z przyjmowaniem 
  substancji psychoaktywnych.
  Grupa intensywnej psychoterapii
  W grupie intensywnej psychoterapii pacjenci pracują w trzech kierunkach 
  - Praca nad głodem związanym z zaprzestaniem przyjmowania substancji psychoaktywnych. 
  Jest identyczna jak w przypadku pacjenta dorosłego.
  - Praca nad bezsilnością. Skupiamy się głównie na utracie kontroli nad braniem 
  oraz nad życiem, nad aspektem utraty wolności, tak ważnej dla młodego człowieka, 
  urealniamy straty powstałe na skutek brania. Młodzi pacjenci nie dostrzegają 
  destrukcji związanej z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych, ponieważ nie 
  mają zwartego systemu wartości. Tylko coś, co jest ważne dla człowieka, może 
  w przypadku straty odczuwane być jako przykrość. Nie pokazujemy im, że tracą 
  na skutek brania np. szkołę, ponieważ na dzień dzisiejszy nie ma ona dla nich 
  żadnej wartości. Dla nich destrukcja to złe samopoczucie fizyczne i psychiczne, 
  to przymus zdobywania środka, odczuwanie alienacji i osamotnienia. Destrukcją 
  dla młodego pacjenta jest brak komfortu brania, tzn. usunięcie z domu, brak 
  jedzenia, możliwości wykąpania się itp. Destrukcja młodzieży to destrukcja na 
  tu i teraz. To, co terapeuci często postrzegają jako destrukcję, dla młodego 
  człowieka wcale destrukcji nie oznacza.
  - Praca na tożsamością osoby uzależnionej. Cechą charakterystyczną młodych ludzi 
  jest poszukiwanie własnej tożsamości. Na skutek brania substancji psychoaktywnych 
  i kontaktów z innymi narkomanami nasz pacjent przyjął tożsamość narkomana. Czasem 
  nawet odczuwa z tego powodu pewien rodzaj dumy. Przynależy do grupy osób na 
  swój sposób wyjątkowych, wtajemniczonych. W związku z powyższym nie musimy udowadniać 
  młodemu pacjentowi, że jest uzależniony, on o tym wie. Nasze zadanie to umożliwienie 
  pacjentowi porzucenia tożsamości narkomana, a przyjęcie tożsamości człowieka, 
  który się leczy, pragnie się zmieniać, chce przezwyciężyć kryzys, w którym się 
  znalazł. Musimy mu pokazać, że przynależność do grupy osób zmieniających się 
  może być atrakcyjna, związana z wieloma gratyfikacjami społecznymi. W tej grupie 
  zaczynamy również pracować nad tożsamością syna, córki, członka rodziny. Młody 
  pacjent bardzo długo nie potrafi utożsamić się z własną rodziną, jest w nim 
  wiele buntu, żalu, złości do rodziców. W tej grupie pacjenci zapoznają się z 
  psychologicznymi mechanizmami uzależnienia.
  GRUPA PRACY POGŁĘBIONEJ
  Pacjenci w tej grupie zajmują się, pod okiem terapeuty, problemami dnia codziennego. 
  Terapeuta ma możliwość dalszej pracy z pacjentem nad rozbrajaniem psychologicznych 
  mechanizmów uzależnienia. Ta grupa pracuje nad zwiększaniem poczucia koherencji 
  w najważniejszych obszarach życiowych:
  1. Zwiększanie poczucia koherencji w obszarze związanym z piciem i rozumieniem 
  choroby, jaką jest uzależnienie.
  2. Zwiększaniem poczucia koherencji w obszarze związanym z relacjami z ludźmi 
  oraz rozumieniem otaczającego świata.
  Praca w grupie pogłębionej trwa dwa miesiące i kończy się maratonami:
  ,,Radzenie sobie ze stresem oraz ,,Zwiększanie zasobów własnych, koniecznych 
  do trzeźwego, szczęśliwego życia.
  Praca z młodzieżą w grupie wymaga stosowania wielu atrakcyjnych dla nich form 
  terapii, takich np. jak psychodrama, psychozabawa, psychorysunek. Stosujemy 
  metafory, posługujemy się bajką, opowieścią z morałem, np. zauważyliśmy, że 
  młodzi szczególnie cenią sobie opowieści o uczniu i mędrcu. Kiedy widzimy, że 
  coś działa, staramy się robić tego więcej.
  Oprócz terapii grupowej młodzież może również korzystać, w zależności od potrzeb, 
  z terapii indywidualnej. Z naszej praktyki wynika, że jeśli młodzi pacjenci 
  podejmują terapię, bardzo często zgłaszają się indywidualnie. Jeśli chcemy im 
  pomóc, nie możemy nie znaleźć dla nich czasu na taki rodzaj wparcia. Oni wymagają 
  bardziej intensywnej opieki indywidualnej niż dorośli alkoholicy. Obserwujemy 
  u nich duże wahania nastroju, silne stany niepokoju, wzmożoną drażliwość lub 
  nagłą apatię i brak motywacji do czegokolwiek.
  Wszystkie te stany w połączeniu z brakiem umiejętności radzenia sobie z nimi 
  oraz ciągłym oczekiwaniem od życia gratyfikacji, niecierpliwością i wzmożoną 
  reaktywnością mogą skończyć się złamaniem abstynencji. Pamiętamy zawsze, że 
  oni uważają, że mają niewiele do stracenia.
  GRUPA DLA RODZICÓW
  Problem uzależnienia od substancji psychoaktywnych młodych ludzi jest przeżyciem 
  niezwykle traumatyzującym, dotykającym nie tylko samego uzależnionego, ale i 
  jego rodzinę. Analizując dotychczasowe doświadczenia w pracy z ludźmi uzależnionymi, 
  dochodzimy do wniosku, że rola rodziny jest niezwykle ważna w trzech bardzo 
  trudnych etapach powrotu do zdrowia osoby uzależnionej.
  Zauważamy wysoką korelację pomiędzy uzyskaniem zmiany w myśleniu i funkcjonowaniu 
  młodego pacjenta uzależnionego a uczestniczeniem rodziców w grupie terapeutycznej.
  * Etap motywacji do leczenia  na tym etapie rodzina przygląda się sytuacji, 
  w jakiej się znajduje oraz szuka z pomocą terapeuty najbardziej efektywnego 
  sposobu zmotywowania młodej osoby do leczenia. Stosując różne techniki, powoduje 
  spiętrzenie osobie uzależnionej kryzysu, w jakim się znajduje, czym przyspiesza 
  i umacnia zewnętrzną motywację do leczenia. 
  * Etap leczenia, w którym rodzina stanowi konstruktywne oparcie dla osoby leczącej.
  * Etap powrotu osoby uzależnionej do domu rodzinnego- jest to jeden z trudniejszych 
  momentów w leczeniu osób uzależnionych. Wymaga czasem dość gruntownego przebudowania 
  systemu rodzinnego, tak aby umożliwić osobie uzależnionej powrót i normalne 
  funkcjonowanie w rodzinie.
  Efektami uczestnictwa w tej grupie jest zwiększenie wiedzy na temat uzależnienia, 
  zwiększenie poczucia sprawczości, oczyszczenie z poczucia winy i zmniejszenie 
  bezradności poczynań rodziców. Praca w grupie umożliwia również dostrzeżenie 
  oczywistego faktu, że nie tylko ja mam taki problem, uczestnicy grupy stanowiąc 
  dla siebie oparcie, umożliwiają łagodniejsze przejście przez kryzys.
Grupa społeczności terapeutycznej jest integralną częścią programu terapeutycznego. 
  Uczestniczą w niej pacjenci ze wszystkich grup, na społeczność może wejść nawet 
  człowiek nieuczestniczący w programie terapeutycznym pod warunkiem, że jest 
  trzeźwy i grupa go przyjmie. Grupa posługuje się własnymi normami i zasadami 
  wypracowanymi przez swoich członków. Daje poczucie przynależności, oparcia, 
  współdecydowania. Wprowadza poprzez normy i kryteria ład i porządek w ich życie. 
  Umożliwia proces autonomizacji norm, niezwykle istotny w życiu dorastającego 
  uzależnionego człowieka. 
  Zauważyliśmy, że udział w grupie społeczności terapeutycznej jest dla młodego 
  pacjenta czymś nobilitującym, dającym mu poczucie przynależności do czegoś wyjątkowego. 
  Społeczność staje się alternatywą wobec grupy rówieśniczej używającej substancji 
  psychoaktywnych. Wspólny cel  trzeźwienie jest najważniejszym spoiwem grupy.
Uważamy, że lecznictwo odwykowe powinno zająć się leczeniem młodego pacjenta uzależnionego nie tylko od alkoholu, ale i innych substancji psychoaktywnych. Leczenie ambulatoryjne z dobrze przygotowaną ofertą terapeutyczną może przynieść pozytywne efekty. W psychoterapii uzależnienia młodego człowieka doskonale sprawdza się model psycho  bio - społeczny uzależnienia poszerzony o społeczność terapeutyczną, która wprowadza w chaos, w jaki żyje nasz pacjent, pierwsze normy i staje się wielokrotnie nośnikiem pierwszych wartości. Ważnym elementem terapii jest dobra diagnoza uzależnienia oraz diagnoza sytuacji życiowej, bo w zależności od niej dobieramy odpowiednią formę leczenia. Integralną częścią programu dla młodzieży powinna być grupa terapeutyczna dla rodziców.
Autorzy pracują w Przychodni Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia przy SPZOZ Ostrów Mazowiecka.