W lecznictwie odwykowym coraz częściej mamy do czynienia ze zjawiskiem uzależnienia
bądź używania na pograniczu uzależnienia substancji psychoaktywnych przez dzieci
i młodzież. To problem, który prawdopodobnie będzie narastać, a sytuacja jest
o tyle trudna, że większość placówek leczenia uzależnień zajmowała się do tej
pory dorosłymi alkoholikami. Wynika to z braku oferty terapeutycznej skierowanej
do młodego człowieka, lęku przed zajęciem się czymś mało znanym w lecznictwie
odwykowym, przekonaniami na temat skuteczności terapii w leczeniu tego rodzaju
pacjenta, własnymi przekonaniami na temat zjawiska narkomani i alkoholizmu wśród
młodzieży
Nie bez znaczenia jest efekt sztucznego podziału kompetencji przy
leczeniu uzależnień. Dzisiaj nie musimy chyba już nikogo przekonywać, że nie
ma wielu uzależnień; to jedna jednostka chorobowa, różni się tylko rodzajem
przyjmowanego środka bądź rodzajem kompulsji. Stajemy obecnie przed wyborem:
albo zachowujemy dotychczasowe status quo i próbujemy nie dostrzegać narastającego
zjawiska, albo spróbujemy się z nim skonfrontować i w jakiś sposób mu zaradzić.
W lecznictwie odwykowym pracuje obecnie wielu wysokiej klasy terapeutów uzależnień,
placówki leczenia są w prawie każdym mieście, a więc dostępność leczenia w przeciwieństwie
do stacjonarnych ośrodków leczenia uzależnień dla młodzieży jest ogromna; posiadamy
programy, które po niewielkich modyfikacjach możemy stosować przy zapobieganiu
i leczeniu uzależnienia wśród młodzieży.
W Ostrowi Mazowieckiej z młodym pacjentem pracujemy już od 1998 roku. W 90 tysięcznym
powiecie jesteśmy jedyną placówką zajmującą się uzależnieniami. Od początku
uważaliśmy, że młody pacjent to również nasz pacjent. Po 5 latach prób i poszukiwań
skutecznej metody terapii możemy powiedzieć, że opracowany przez nas program
jest skuteczny i możliwy do realizacji prawie w każdej placówce ambulatoryjnej.
Program terapeutyczny dla młodzieży adresowany jest zarówno do osób uzależnionych
jak i do osób eksperymentujących i nadużywających substancji psychoaktywnych.
W programie terapeutycznym korzystamy z wielu podejść wykorzystywanych w leczeniu
osób uzależnionych od alkoholu, zdając sobie sprawę z różnic między dorosłym
pacjentem alkoholowym a młodzieżą uzależnioną od wielu substancji psychoaktywnych.
Nasz model leczenia opiera się na modelu wspólnoty terapeutycznej, w który wpleciono
psychoterapię uzależnienia opartą na psycho-bio-społecznym modelu uzależnień
prof. J. Mellibrudy.
* Istotą uzależnienia są zmiany w psychologicznym funkcjonowaniu człowieka
we wszystkich sferach jego psychiki, w wyniku których powstają psychologiczne
mechanizmy uzależnienia. Mechanizm nałogowego regulowania uczuć oraz mechanizm
iluzji i zaprzeczeń są spójne do mechanizmów dorosłego alkoholika. Różnice zauważamy
w mechanizmie związanym z JA. U młodego człowieka struktura JA jest jeszcze
nieukształtowana i należy budować ją od początku, opierając się o jasny klarowny
system wartości i czytelne normy postępowania.
* U młodzieży uzależnionej od substancji psychoaktywnych nie mówimy o osobowości
nieprawidłowej, która jest trwałą ustaloną strukturą, lecz o zaburzeniach jej
rozwoju, czyli zahamowaniu rozwoju osobowości jako systemu. Słaby rozwój, zwłaszcza
struktur poznawczych, przejawia się w słabym rozumieniu otaczającego świata
( brak umiejętności przetwarzania informacji i antycypowania),a tym samym niemożnością
działania celowego, rozwiązywania problemów i sterowania własnym zachowaniem.
Dlatego tak ważna jest w tym przypadku metoda behawioralno poznawcza oraz
praca nad zwiększaniem poczucia koherencji.
* Terapia ma na celu rozpoznanie mechanizmów uzależnienia, powstrzymanie ich
działania i budowanie nowej trzeźwej struktury JA.
* Dzięki terapii pacjent powinien nauczyć się innych niż nałogowe, trzeźwych
schematów myślenia, przeżywania, zachowania.
* Zapobieganie nawrotom choroby polega na wyuczeniu pacjentów rozpoznawania
działania własnych mechanizmów uzależnienia i stosowania alternatywnych sposobów
funkcjonowania.
* W procesie zdrowienia ważne jest indywidualne podejście do każdego pacjenta.
* Uwzględniamy zarówno zaburzenia wspólne dla wszystkich osób uzależnionych
jak i czynniki indywidualne.
Przy podjęciu decyzji o formie leczenia niezwykle ważna jest diagnoza uzależnienia
oraz diagnoza sytuacji, w jakiej pacjent w tej chwili się znajduje. Rodzaj terapii,
jej długość, typ ośrodka należy dobierać indywidualnie. Baczną uwagę należy
zwracać na rodzaj środka zażywanego przez pacjenta, długość trwania uzależnienia,
stopień degradacji psychicznej, fizycznej, społecznej, typ osobowości.
Inne formy leczenia należy stosować wobec pacjenta, który od pięciu lat przyjmuje
opiaty i wypadł ze wszystkich ról społecznych, a zupełnie inne wobec tego, który
się jeszcze uczy bądź pracuje, ma rodzinę lub przyjaciół, którzy mogą stanowić
dla niego oparcie. W przypadku tego drugiego pacjenta leczenie długoterminowe
w ośrodku stacjonarnym może przynieść więcej szkód niż korzyści. Długotrwały
kontakt z ludźmi, którzy mają większą niż nasz pacjent wiedzę na temat narkotyków,
przerwanie szkoły, rezygnacja z pracy zawodowej, izolacja od niebiorących znajomych
może być przyczyną decyzji o przerwaniu leczenia i powrocie do używania substancji
psychoaktywnych. Taki pacjent ma bardzo duże szanse wytrzeźwieć przy poradni.
Zmianę rodzaju terapii należy również każdorazowo rozważać w przypadku złamania
abstynencji. Pacjent musi otrzymać od terapeuty jasny komunikat o tym, że nie
radzi sobie w programie ambulatoryjnym i konieczna jest zmiana programu na stacjonarny.
Unikamy wtedy dość trudnej sytuacji typu Ty udajesz, że się leczysz, a ja udaję,
że cię leczę. Nasi pacjenci o takim postępowaniu informowani są na samym początku
terapii przy kontakcie wstępnym w formie ustnego kontraktu.
Bardzo dobre efekty osiągamy współpracując z WOTUW w Pruszkowie. Tam kierujemy
pacjentów ze średnim okresem brania substancji psychoaktywnych, również uzależnionych
od alkoholu bądź pijących szkodliwie, posiadających wsparcie w rodzinie lub
wśród znajomych nie używających środków. U nas odbywają terapię wstępną, następnie
realizują 8 tygodniowy program terapeutyczny w Pruszkowie i wracają do nas na
grupę pogłębioną realizowaną w programie ambulatoryjnym.
Dość dużym problemem są pacjenci kończący długoterminowe leczenie w ośrodkach,
gdzie nie prowadzono zajęć psychoterapii uzależnienia. Mają znaczną abstynencję,
natomiast nie posiadają żadnej wiedzy na temat własnej choroby, możliwości nawrotu
i sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Czasem wracają z pomysłem,
że skoro wyleczyli się z narkomanii, to teraz mogą zacząć pić alkohol, przecież
od niego nie są uzależnieni. Z naszych doświadczeń wynika, że taki pacjent powinien
od początku przerobić cały program terapeutyczny.
Grupa motywacyjna
Odbywa się dwa razy w tygodniu. Obejmuje cykl około 8 zajęć. W grupie tej zajęcia
mają charakter psychoedukacyjny. Praca polega na urealnieniu młodym ludziom
wszystkich aspektów brania substancji psychoaktywnych. Łączymy w jedną całość
zarówno reakcję po środku psychoaktywnym, która jest oczekiwanym pozytywnym
wzmocnieniem, oraz reakcję następczą działania środka psychoaktywnego, która
jest niepożądana. Powinni sobie uzmysłowić, że nieodłączną częścią składową
brania substancji psychoaktywnych, oprócz dobrego samopoczucia, jest złe samopoczucie,
głód, psychozy, problemy życiowe. W grupie tej pokazujemy, że przyszli do poradni,
ponieważ nie radzą sobie w życiu na wszystkich płaszczyznach, a narkotyk to
jedna, wcale nie najlepsza, z możliwych dróg radzenia sobie, istnieje natomiast
wiele innych możliwości, które są mniej destrukcyjne.
Z tej grupy pacjent wychodzi z podstawową wiedzą na temat uzależnienia, rozpoznaje
u siebie objawy, wie, czym grozi łączenie życiowych problemów z przyjmowaniem
substancji psychoaktywnych.
Grupa intensywnej psychoterapii
W grupie intensywnej psychoterapii pacjenci pracują w trzech kierunkach
- Praca nad głodem związanym z zaprzestaniem przyjmowania substancji psychoaktywnych.
Jest identyczna jak w przypadku pacjenta dorosłego.
- Praca nad bezsilnością. Skupiamy się głównie na utracie kontroli nad braniem
oraz nad życiem, nad aspektem utraty wolności, tak ważnej dla młodego człowieka,
urealniamy straty powstałe na skutek brania. Młodzi pacjenci nie dostrzegają
destrukcji związanej z przyjmowaniem substancji psychoaktywnych, ponieważ nie
mają zwartego systemu wartości. Tylko coś, co jest ważne dla człowieka, może
w przypadku straty odczuwane być jako przykrość. Nie pokazujemy im, że tracą
na skutek brania np. szkołę, ponieważ na dzień dzisiejszy nie ma ona dla nich
żadnej wartości. Dla nich destrukcja to złe samopoczucie fizyczne i psychiczne,
to przymus zdobywania środka, odczuwanie alienacji i osamotnienia. Destrukcją
dla młodego pacjenta jest brak komfortu brania, tzn. usunięcie z domu, brak
jedzenia, możliwości wykąpania się itp. Destrukcja młodzieży to destrukcja na
tu i teraz. To, co terapeuci często postrzegają jako destrukcję, dla młodego
człowieka wcale destrukcji nie oznacza.
- Praca na tożsamością osoby uzależnionej. Cechą charakterystyczną młodych ludzi
jest poszukiwanie własnej tożsamości. Na skutek brania substancji psychoaktywnych
i kontaktów z innymi narkomanami nasz pacjent przyjął tożsamość narkomana. Czasem
nawet odczuwa z tego powodu pewien rodzaj dumy. Przynależy do grupy osób na
swój sposób wyjątkowych, wtajemniczonych. W związku z powyższym nie musimy udowadniać
młodemu pacjentowi, że jest uzależniony, on o tym wie. Nasze zadanie to umożliwienie
pacjentowi porzucenia tożsamości narkomana, a przyjęcie tożsamości człowieka,
który się leczy, pragnie się zmieniać, chce przezwyciężyć kryzys, w którym się
znalazł. Musimy mu pokazać, że przynależność do grupy osób zmieniających się
może być atrakcyjna, związana z wieloma gratyfikacjami społecznymi. W tej grupie
zaczynamy również pracować nad tożsamością syna, córki, członka rodziny. Młody
pacjent bardzo długo nie potrafi utożsamić się z własną rodziną, jest w nim
wiele buntu, żalu, złości do rodziców. W tej grupie pacjenci zapoznają się z
psychologicznymi mechanizmami uzależnienia.
GRUPA PRACY POGŁĘBIONEJ
Pacjenci w tej grupie zajmują się, pod okiem terapeuty, problemami dnia codziennego.
Terapeuta ma możliwość dalszej pracy z pacjentem nad rozbrajaniem psychologicznych
mechanizmów uzależnienia. Ta grupa pracuje nad zwiększaniem poczucia koherencji
w najważniejszych obszarach życiowych:
1. Zwiększanie poczucia koherencji w obszarze związanym z piciem i rozumieniem
choroby, jaką jest uzależnienie.
2. Zwiększaniem poczucia koherencji w obszarze związanym z relacjami z ludźmi
oraz rozumieniem otaczającego świata.
Praca w grupie pogłębionej trwa dwa miesiące i kończy się maratonami:
,,Radzenie sobie ze stresem oraz ,,Zwiększanie zasobów własnych, koniecznych
do trzeźwego, szczęśliwego życia.
Praca z młodzieżą w grupie wymaga stosowania wielu atrakcyjnych dla nich form
terapii, takich np. jak psychodrama, psychozabawa, psychorysunek. Stosujemy
metafory, posługujemy się bajką, opowieścią z morałem, np. zauważyliśmy, że
młodzi szczególnie cenią sobie opowieści o uczniu i mędrcu. Kiedy widzimy, że
coś działa, staramy się robić tego więcej.
Oprócz terapii grupowej młodzież może również korzystać, w zależności od potrzeb,
z terapii indywidualnej. Z naszej praktyki wynika, że jeśli młodzi pacjenci
podejmują terapię, bardzo często zgłaszają się indywidualnie. Jeśli chcemy im
pomóc, nie możemy nie znaleźć dla nich czasu na taki rodzaj wparcia. Oni wymagają
bardziej intensywnej opieki indywidualnej niż dorośli alkoholicy. Obserwujemy
u nich duże wahania nastroju, silne stany niepokoju, wzmożoną drażliwość lub
nagłą apatię i brak motywacji do czegokolwiek.
Wszystkie te stany w połączeniu z brakiem umiejętności radzenia sobie z nimi
oraz ciągłym oczekiwaniem od życia gratyfikacji, niecierpliwością i wzmożoną
reaktywnością mogą skończyć się złamaniem abstynencji. Pamiętamy zawsze, że
oni uważają, że mają niewiele do stracenia.
GRUPA DLA RODZICÓW
Problem uzależnienia od substancji psychoaktywnych młodych ludzi jest przeżyciem
niezwykle traumatyzującym, dotykającym nie tylko samego uzależnionego, ale i
jego rodzinę. Analizując dotychczasowe doświadczenia w pracy z ludźmi uzależnionymi,
dochodzimy do wniosku, że rola rodziny jest niezwykle ważna w trzech bardzo
trudnych etapach powrotu do zdrowia osoby uzależnionej.
Zauważamy wysoką korelację pomiędzy uzyskaniem zmiany w myśleniu i funkcjonowaniu
młodego pacjenta uzależnionego a uczestniczeniem rodziców w grupie terapeutycznej.
* Etap motywacji do leczenia na tym etapie rodzina przygląda się sytuacji,
w jakiej się znajduje oraz szuka z pomocą terapeuty najbardziej efektywnego
sposobu zmotywowania młodej osoby do leczenia. Stosując różne techniki, powoduje
spiętrzenie osobie uzależnionej kryzysu, w jakim się znajduje, czym przyspiesza
i umacnia zewnętrzną motywację do leczenia.
* Etap leczenia, w którym rodzina stanowi konstruktywne oparcie dla osoby leczącej.
* Etap powrotu osoby uzależnionej do domu rodzinnego- jest to jeden z trudniejszych
momentów w leczeniu osób uzależnionych. Wymaga czasem dość gruntownego przebudowania
systemu rodzinnego, tak aby umożliwić osobie uzależnionej powrót i normalne
funkcjonowanie w rodzinie.
Efektami uczestnictwa w tej grupie jest zwiększenie wiedzy na temat uzależnienia,
zwiększenie poczucia sprawczości, oczyszczenie z poczucia winy i zmniejszenie
bezradności poczynań rodziców. Praca w grupie umożliwia również dostrzeżenie
oczywistego faktu, że nie tylko ja mam taki problem, uczestnicy grupy stanowiąc
dla siebie oparcie, umożliwiają łagodniejsze przejście przez kryzys.
Grupa społeczności terapeutycznej jest integralną częścią programu terapeutycznego.
Uczestniczą w niej pacjenci ze wszystkich grup, na społeczność może wejść nawet
człowiek nieuczestniczący w programie terapeutycznym pod warunkiem, że jest
trzeźwy i grupa go przyjmie. Grupa posługuje się własnymi normami i zasadami
wypracowanymi przez swoich członków. Daje poczucie przynależności, oparcia,
współdecydowania. Wprowadza poprzez normy i kryteria ład i porządek w ich życie.
Umożliwia proces autonomizacji norm, niezwykle istotny w życiu dorastającego
uzależnionego człowieka.
Zauważyliśmy, że udział w grupie społeczności terapeutycznej jest dla młodego
pacjenta czymś nobilitującym, dającym mu poczucie przynależności do czegoś wyjątkowego.
Społeczność staje się alternatywą wobec grupy rówieśniczej używającej substancji
psychoaktywnych. Wspólny cel trzeźwienie jest najważniejszym spoiwem grupy.
Uważamy, że lecznictwo odwykowe powinno zająć się leczeniem młodego pacjenta uzależnionego nie tylko od alkoholu, ale i innych substancji psychoaktywnych. Leczenie ambulatoryjne z dobrze przygotowaną ofertą terapeutyczną może przynieść pozytywne efekty. W psychoterapii uzależnienia młodego człowieka doskonale sprawdza się model psycho bio - społeczny uzależnienia poszerzony o społeczność terapeutyczną, która wprowadza w chaos, w jaki żyje nasz pacjent, pierwsze normy i staje się wielokrotnie nośnikiem pierwszych wartości. Ważnym elementem terapii jest dobra diagnoza uzależnienia oraz diagnoza sytuacji życiowej, bo w zależności od niej dobieramy odpowiednią formę leczenia. Integralną częścią programu dla młodzieży powinna być grupa terapeutyczna dla rodziców.
Autorzy pracują w Przychodni Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia przy SPZOZ Ostrów Mazowiecka.