Iwona Sikorska
Deprywacja potrzeb i kryzysy rozwojowe na każdym etapie życia wyzwalają potrzebę
kompensacji niezaspokojonych potrzeb poprzez kontakt z subkulturami, uzależnienia,
zachowania agresywne czy zaburzenia nerwicowe
REFLEKSJE NAD LUDZKIM ROZWOJEM
"...sposób spostrzegania przemian w biegu ludzkiego życia (...)
właściwy społeczeństwom pierwotnym może być bardzo pouczający dla współczesnego
człowieka Zachodu, jeśli skonfrontuje się go z rozumieniem okresów życia, które
jest właściwe Zachodowi. Zmiana okresu wyznaczana tam była przede wszystkim
sytuacją społeczną członka wspólnoty: zdolnością do podejmowania określonych
ról społecznych."
( Gałdowa A.1995. Powszechność i wyjątek. Kraków : Księgarnia Akademicka, str.47)
Współczesna psychologia rozwojowa interesuje się nie tylko okresem przewidzianym
tradycyjnie na dorastanie, a więc dzieciństwem i młodością. Koncepcje należące
do nurtu zwanego "bieg życia" (ang.life-span), obejmują okres całego życia ludzkiego.
Podstawowym ich założeniem jest przekonanie, iż istota ludzka rozwija się również
na przestrzeni dorosłości czy starości. W swojej drodze przez życie człowiek
ma do spełnienia określone zadania, napotyka problemy będące wyzwaniem dla jego
rozwoju. Od tego, jak zadania zostaną wypełnione, a kryzysy przezwyciężone,
zależy jakość i poczucie sensu życia, szansa na pomyślne pokonanie kolejnych
pojawiających się przeszkód.
Zainteresowanie dorosłością bierze swój początek u Junga, którego archetypy
Starego Mędrca i Wielkiej Matki wiążą się z ostatnim etapem ludzkiego życia,
będącym zwieńczeniem rozwoju. Dopiero osiągnięcie tego stadium pozwala na stwierdzenie,
iż człowiek w pełni rozwinął swoje możliwości i dotarł do punktu dojrzałości,
mądrości oraz spokoju. Levinson stosuje raczej pojęcie cyklu życia ludzkiego,
używając takich metafor jak: podróż czy pory roku, przybliżających rozumienie
typowych dla rozwoju zjawisk: podążanie przed siebie, trud, odkrywanie nowego,
wędrowanie, a zarazem cykliczność i zmienność. McLeish interesuje się dorosłością,
nazywając ją metaforycznie wiekiem Odyseusza, gdzie motyw wędrówki staje się
symbolem ludzkiego dojrzewania (Gałdowa,1995).
Baltes podkreśla znaczenie w biegu ludzkiego życia trzech trendów wpływających
na rozwój. Są to: wpływy normatywne, związane z prawidłowościami wieku chronologicznego;
wpływy normatywne, związane z wydarzeniami historycznymi, w których bierze udział
całe pokolenie oraz nietypowe, indywidualne wydarzenia życiowe, posiadające
znaczenie w wymiarze jednostkowym. Wszystkie trzy grupy wpływów mają u swego
podłoża interakcje czynników biologicznych i środowiskowych (Smith, 2000).
Koncepcje rozwoju człowieka poszukują odpowiedzi na pytanie o naturę i mechanizm
rozwoju, o to, pod wpływem czego i jak kształtują się losy życiowe człowieka
(Trempała, 2000). Rozwój rozumiany jest jako ciąg zmian o charakterze nieodwracalnym,
spontanicznym, długotrwałym, proces o determinantach usytuowanych wewnątrz ewoluującego
układu, w którego przebiegu następuje wzrastające zróżnicowanie, uporządkowanie
i integracja, a który jest zmianą progresywną w celu osiągnięcia równowagi
(Strelau, 2000). Cel rozwoju to osiągnięcie optymalnego poziomu radzenia sobie
w rozwiązywaniu problemów, samorealizacja, znalezienie radości i sensu we własnej
aktywności społecznej i zawodowej. Oczywiście, że jest to możliwe w przypadku
pomyślnego przebycia poprzednich etapów rozwojowych, pozwalających na harmonijne,
pozbawione zaburzeń ukształtowanie się osoby.
* * *
Chciałabym przedstawić dwie koncepcje obrazujące zadania, które w poszczególnych
okresach stają przed człowiekiem oraz wyzwania wymagające odpowiedzi, która
z kolei determinuje kolejne etapy życia. Cechą wspólną obu podejść jest periodyzacja
rozwoju obejmująca całe ludzkie życie oraz rozumienie konsekwencji zastosowania
się do wyzwań każdego z etapów. W przypadku pomyślnego przebycia przez dane
stadium następuje wzmocnienie osobowości, poczucia własnej wartości, pozytywny
i prawidłowy rozwój niosący radość i samozadowolenie. W sytuacji niepowodzenia
skutkiem może być dezaprobata społeczna, trudności w podejmowaniu kolejnych
wyzwań rozwojowych, niezadowolenie z siebie i z życia.
Koncepcja Havighursta
Propozycja Roberta Havighursta odnosi indywidualny rozwój człowieka do wymagań
i oczekiwań społecznych. Od wypełnienia zadań rozwojowych (developmental task)
zależy nie tylko własne samopoczucie jednostki, ale też stopień, w jakim człowiek
jest akceptowany przez innych. Zadania należą do takich kategorii jak : stosunek
do siebie i do wszechświata, rozwój systemu symboli i zdolności pojęciowych,
rozumienie i kontrola nad światem fizykalnym, rozwój świadomości, panowanie
nad przemianami we własnym organizmie, akceptacja i dostosowanie się do zmian
fizycznych, uczenie się psychospołecznych i biologicznych ról płciowych, związki
ze zmiennymi grupami społecznymi, dawanie i odbieranie uczuć, osiąganie wzorców
zależności i niezależności (Przetacznik-Gierowska, Tyszkowa, 2000). Wyodrębnione
przez Havighursta stadia obejmują 6 etapów od niemowlęctwa po późną dojrzałość.
- W okresie niemowlęctwa i wczesnego dzieciństwa na plan pierwszy wysuwają
się zgodnie z oczekiwaniami zadania dotyczące kontroli ciała : nauka chodzenia,
przyjmowania stałego pokarmu, kontrola nad własnym wydalaniem. Wyzwaniem tego
okresu jest też opanowywanie mowy oraz pewnego zasobu pojęciowego potrzebnego
do opisu rzeczywistości społecznej, nabycie gotowości do czytania.
- Stadium średniego dzieciństwa kładzie nacisk na rozwijanie świadomości,
moralności, wartości, naukę przebywania z rówieśnikami, naukę ról związanych
z płcią. Ważne jest kształtowanie nastawienia wobec samego siebie, niezależności
osobistej, sprawności ruchowej potrzebnej w zabawie. Pożądane sprawności to
opanowanie pojęć potocznych, umiejętność pisania, czytania i liczenia. Teraz
też powinny kształtować się zdrowe postawy wobec własnego wzrastającego organizmu,
grup społecznych i instytucji. Uważne przyjrzenie się zadaniom średniego dzieciństwa
daje obraz jednostki intensywnie rozwijającej się jako indywiduum i jako homo
societas. Kompetencje, które w tym okresie powinno posiąść dziecko, stanowią
dla niego wyposażenie poznawania i rozumienia świata oraz współdziałania ze
światem.
- Etap adolescencji przynosi szereg zadań istotnych społecznie. To tworzenie
bardziej dojrzałych relacji z kolegami i koleżankami, przygotowanie do małżeństwa
i życia w rodzinie, osiąganie zachowania odpowiedzialnego społecznie. W indywidualnym
rozwoju osobowym ważne jest ukształtowanie się własnej roli płciowej, akceptacja
swojego wyglądu i skuteczne posługiwanie się własnym ciałem, uniezależnienie
się uczuciowe od bliskich dorosłych, przygotowanie do niezależności ekonomicznej.
Adolescencja charakteryzuje się również rozwojem systemu wartości i wskazówek
etycznych kierujących zachowaniem. Stadium to było w tradycyjnym podejściu
do rozumienia rozwoju człowieka uważane za ostatnie, w którym dokonują się
istotne zmiany ilościowe i jakościowe. Dorastanie i dojrzewanie prowadzić
miały do osiągnięcia dojrzałości biologicznej, społecznej, intelektualnej
i emocjonalnej, a więc do zakończenia procesu rozwoju. Tymczasem wnikliwa
obserwacja biegu życia ludzkiego owocuje refleksją nad kolejnymi okresami
rozwoju, posiadającymi nowe, istotne zadania i specyfiki.
- Wczesna dorosłość wiąże się, według Havighursta, przede wszystkim z podejmowaniem
ról, do których przygotowywał się człowiek na poprzednich etapach swojego
życia. Jest to więc wybór małżonka, uczenie się współżycia z nim, wychowywanie
dzieci i prowadzenie domu. W sferze działań zewnętrznych zadaniem jest rozpoczęcie
pracy zawodowej, znalezienie pokrewnej grupy społecznej oraz przyjęcie obywatelskiej
odpowiedzialności. Czas wczesnej dorosłości wydaje się być momentem, w którym
człowiek znajduje swoje miejsce w świecie, przymierza się do różnych ról,
próbuje smaku wolności i odpowiedzialności. Wszystkie te wyzwania związane
być mogą z radością i satysfakcją, poczuciem sensu w dawaniu i braniu, jak
i w przypadku niepowodzenia - z frustracją, poczuciem zagubienia i bycia nieszczęśliwym.
- Wiek średni zastaje człowieka w połowie życia, konfrontując go z młodością
własnych dorastających dzieci oraz starością własnych dobiegających schyłku
życia rodziców. Zadaniem wobec bliskich staje się wspomaganie dzieci, aby
stawały się odpowiedzialnymi i szczęśliwymi dorosłymi, traktowanie małżonka
jako osoby oraz przystosowanie się do starzenia własnych rodziców. Wiek średni
niesie ze sobą oczywistości, które wymagają jednak jednostkowej akceptacji
i przystosowania- fizjologiczne zmiany organizmu. Ważne dla człowieka w tym
okresie życia staje się osiągnięcie i utrzymanie satysfakcjonującej sprawności
w pracy zawodowej, posiadanie hobby, zajęcia w czasie wolnym. Jako obywatel
jednostka osiąga dojrzałą odpowiedzialność społeczną. Etap wieku średniego
jest obecnie przedmiotem licznych badań i refleksji, ze względu na nową perspektywę,
w której spostrzega siebie człowiek: dokonywanie podsumowań, decyzje zmian
życiowych, uświadomienie sobie wielości zadań do wykonania w coraz krótszym
już czasie życia.
- Szóste i ostatnie stadium to późna dojrzałość, gdzie na pierwszy plan wysuwa
się potrzeba pogodzenia i przystosowania. Przychodzi czas dostosowania się
do spadku sił fizycznych, emerytury i zmniejszonych dochodów, pogodzenie się
ze śmiercią małżonka. Z drugiej strony nie jest to okres całkowitego bezruchu.
Zadaniem rozwojowym staje się tutaj utrzymywanie stosunków towarzyskich z
ludźmi w swoim wieku, przyjmowanie i akceptowanie nowych ról społecznych.
W całym szeregu trudów tego okresu życia ważne jest też zorganizowanie w sposób
dogodny fizycznych warunków własnego bytu. Późna dojrzałość to ukoronowanie
życia, które prowadził człowiek do tej pory. Przynieść może ze sobą wewnętrzny
spokój, poczucie dobrze przebytej drogi życiowej, satysfakcję i poważanie
innych, serdeczny krąg bliskich. Zdarzyć się może również, iż jako konsekwencje
swoich dotychczasowych decyzji i działań dojrzały dorosły przeżywa przede
wszystkim frustrację, ma poczucie krzywdy i czasem pozostaje sam, z pustymi
rękami.
Koncepcja Eriksona
Koncepcja Erika Eriksona opiera się na założeniu o podmiotowym charakterze
rozwoju, wpływach kulturowych oraz odpowiedzialności jednostki za własny rozwój.
Należy ona do nurtu neopsychoanalitycznego i wskazuje na znaczenie biologicznych
czynników popędowych oraz interakcji społecznych dla kształtowania się tożsamości
jednostki.
Koncepcja Eriksona obejmuje osiem stadiów rozwojowych, z których każde wyznacza
określone zadania psychospołeczne. Każdy etap rozwojowy obejmuje kontinuum pomiędzy
przeciwnymi biegunami, z których jeden wyznacza pożądany kierunek rozwoju, drugi
zaś możliwe jego zaburzenie.
- Pierwsze stadium wiąże się z koniecznością przezwyciężenia kryzysu pierwszego
roku życia wyznaczonego opozycją: zaufanie - podstawowa nieufność. W zależności
od stopnia reagowania otoczenia społecznego na pojawiające się w tym okresie
potrzeby dziecka rodzi się w nim ufność do świata dająca nadzieję na otrzymanie
pomocy w sytuacjach trudnych, bycia zaopiekowanym i ważnym dla kogoś lub brak
zaufania, poczucie opuszczenia i niezrozumienia przez otoczenie. Od tego,
jak przebiegał rozwój dziecka w tym okresie, bliżej którego bieguna był on
usytuowany, zależy powodzenie w podjęciu kolejnych zadań i siła witalna do
przebycia następnych kryzysów. Dziecko nabiera tendencji do otwierania się
lub wycofywania z kontaktów społecznych.
- Drugi etap to konflikt: autonomia a wstyd i zwątpienie. W wieku 2 - 3 lat
dziecko podejmuje wiele nowych działań mających na celu poznanie otoczenia
i wypróbowanie własnych możliwości. Nadmiar zakazów, wyręczanie i ograniczenie
swobody może dać w efekcie utratę zaufania do siebie i własnych sił dziecka,
nieumiejętność samodzielnego poruszania się w świecie pełnym rygorów i regulacji.
Cecha pojawiająca się jako efekt pozostawania blisko bieguna "wstyd i zwątpienie"
to poddawanie się przymusowi jako uprawnionemu oddziaływaniu otoczenia. Przyzwolenie
z kolei i stwarzanie sytuacji dających szansę poznawania i ćwiczenia własnych
sprawności owocować powinno rozwojem woli i samokontroli.
- Kolejne stadium to wiek 3-6 lat. Charakteryzuje się opozycją: inicjatywa
versus poczucie winy. Dziecko wiedzione potrzebą poznawczą pyta i eksperymentuje,
wypróbowuje różne role społeczne w zabawie. Chwalone za inicjatywę, pomysły
i fantazję odważnie podejmuje kolejne, coraz dalsze kroki ku światu. Jeśli
jego zachowanie jest oceniane jednak jako niewłaściwe, pytania za niestosowne,
bywa zawstydzane i krytykowane - zaczyna czuć się winne. Prowadzić może to
do zahamowania aktywności poznawczej, kontaktów społecznych, kształtowania
się osobowości o tendencji do samoobwiniania, a w konsekwencji samokarania.
- Następny etap rozwojowy obejmuje czas między 7 - 12 rokiem życia człowieka.
Kryzys tego okresu jest rozpięty pomiędzy biegunami: pilność - poczucie niższości.
Dziecko w coraz większym stopniu korzysta z umysłowych i materialnych narzędzi
społeczeństwa. Ważne miejsce w jego życiu zajmuje nauka, spostrzeganie siebie
w roli nabywającego wiedzę i nowe umiejętności. Dużego znaczenia nabiera podleganie
ocenie autorytetów, porównywanie się z kolegami. Dziecko oceniane jako niezdolne,
wyśmiewane czy nieumiejętnie motywowane do pracy nad sobą może wykształcić
poczucie swojej mniejszej wartości w stosunku do innych i szukać kompensacji
w innych niż szkoła obszarach. Uważne i serdeczne towarzyszenie młodemu człowiekowi
przez rodziców i nauczycieli daje mu za to w efekcie poczucie własnej kompetencji
i wiarę w siebie. Wyposaża też, jak wszystkie poprzednie stadia, w siłę i
umiejętności do stawienia czoła kolejnym wyzwaniom rozwojowym.
- Okres adolescencji, od 12 do 18 roku życia, to czas kryzysu: tożsamość
- pomieszanie ról. Młody człowiek ma przed sobą zadanie określenia własnej
tożsamości seksualnej, społecznej i zawodowej, wybór ról społecznych, określenie
swojej pozycji wobec młodszych, rówieśników i starszych oraz integrowanie
posiadanego już doświadczenia życiowego. Charakterystyczne dla okresu dojrzewania
jest poszukiwanie sensu życia, konstytuowanie się własnego systemu wartości,
które wymaga skonfrontowania moralności dziecięcej z wymogami moralnymi dorosłych.
Powodzenie w przebyciu tego etapu rozwojowego daje poczucie własnej tożsamości
i wierności sobie. Z kolei możliwe zaburzenia dają w konsekwencji zamieszanie
w poczuciu kimś się jest, co w życiu ważne i gdzie jest moje miejsce. Niepewność
i zagubienie w kształtowaniu się poczucia tożsamości skłania czasem młodych
ludzi do poszukiwań sensu w subkulturach.
- Etap wczesnej dorosłości - lata 19 do 25 - konfrontuje jednostkę z kryzysem
o biegunach intymność - izolacja. W okresie tym, wymagającym odpowiedzi na
zadania rozwojowe związane ze znalezieniem własnego miejsca w systemie relacji
społecznych, w których człowiek żyje, celem jest osiągnięcie tożsamości osobowej.
Młody dorosły powinien znaleźć drogi samorealizacji adekwatne do warunków,
w jakich się znajduje, wybrać partnera życiowego oraz integrować doświadczenia
z różnych obszarów własnej aktywności. Bliski związek z drugą osobą, partnerstwo
seksualne oraz możliwość prokreacji stają się źródłem zaspokojenia potrzeby
intymności i miłości. Realizacja zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości
umożliwia osiągnięcie odpowiedniego poziomu samopoznania oraz autoidentyfikacji
w kontaktach z innymi. Trudności w rozwiązywaniu wyzwań stających przed jednostką
w tym stadium dają w efekcie zaburzenia w tworzeniu się tożsamości, poczucie
izolacji i pozostawania poza głównym nurtem aktywności istotnych dla człowieka
w tym momencie życia.
- Siódme stadium stanowi wiek średni, od 26 do 40 roku życia, którego zadania
rozwojowe sytuują się pomiędzy biegunami generatywność - stagnacja. Twórcza
postawa wobec życia to podjęcie roli rodzicielskiej, kreatywność w wielu innych
obszarach, otwartość i pomysłowość w rozwiązywaniu zdań życiowych. Charakterystyczne
dla tego okresu rozwoju to: troska, dawanie i tworzenie również w stosunkach
międzyludzkich, które obejmują teraz kilka generacji rodzinnych, bliskich
i ważnych dla jednostki. Biegun stagnacji dotyczy tych dorosłych, którzy nie
podejmują zadań swojego wieku, skupiają się jedynie na sobie, zatrzymując
się w rozwoju. Nieakceptowanie swojego wieku, problemów i wyzwań, jakie niesie
on ze sobą, odmowa bycia produktywnym i pomocnym dla innych, stwarza niebezpieczeństwo
zablokowania w rozwoju osobowym.
- Ostatni, ósmy etap rozwoju psychospołecznego, trwa od połowy do końca życia.
Kryzys, który ma do przebycia człowiek w tym okresie, to opozycja: integracja
- rozpacz. W wieku starszym celem rozwoju staje się osiągnięcie integracji
wewnętrznej, będącej wyrazem uzyskanej harmonii i spójności, pełnego rozwoju
osobowości. Są one warunkiem dobrego samopoczucia, udanych relacji z otoczeniem,
pozytywnej oceny przebytej już drogi oraz akceptacji nadchodzącego schyłku
własnego życia. Wewnętrzne zjednoczenie i poczucie sensu daje w efekcie pogodną
życiową mądrość. Brak osiągnięcia integracji wewnętrznej, sensu i pozytywnego
spojrzenia na dorobek własnego życia daje w konsekwekcji rozpacz, gdyż wobec
znikomej ilości czasu, jaka pozostała, powtarzanie czy rozpoczynanie czegoś
na nowo ma małe szanse powodzenia. Pozostaje więc często gorycz i poczucie
przegranej, które rzutuje na widzenie siebie i świata w tym okresie życia.
CZY WYBRAĆ ROZWÓJ ?
Obie przedstawione propozycje rozumienia rozwoju człowieka w perspektywie
biegu jego życia dobitnie pokazują prawidłowości, związane z potrzebami jednostki
w każdym wieku oraz wymogi, jakie kieruje do niej społeczeństwo. Obie koncepcje
opisują również trud i konieczność zmagania się z wyzwaniami poszczególnych
etapów rozwojowych. Są one ceną rozwoju, wysiłkiem, który owocuje prawidłowym
kształtowaniem się osobowości, poczuciem sensu i celu własnego życia. Zarówno
Havighurst jak i Erikson wskazują, iż człowiek może rozwijać się przez całe
swoje życie, co jest bardzo optymistyczne, ale też musi podejmować kolejne zadania
i aktywnie przezwyciężać kryzysy, co z kolei bywa trudne i męczące.
Zaproponowane w koncepcji Eriksona bieguny wskazujące na patologie rozwoju wyraźnie
obrazują zagrożenia, które pojawiają się w toku życia, a są wynikiem decyzji
jednostki i negatywnych wpływów otoczenia. Oczywiście nie wszystkie stadia muszą
w życiu jednego człowieka mieć niekorzystny dla niego wydźwięk, ale każdą nieprawidłowość
trudno odrobić, a im jest ich więcej, tym gorzej rokuje to pomyślnemu rozwojowi
jednostki.
Brak zaufania do innych, wstyd i zwątpienie, poczucie winy, poczucie niższości,
pomieszanie ról, izolacja, stagnacja i rozpacz są uczuciami i stanami destrukcyjnymi.
Wyzwalają potrzebę kompensacji niezaspokojonych potrzeb, która przybiera formy
kontaktów z subkulturami, uzależnień, zachowań agresywnych, zaburzeń nerwicowych.
To z kolei jest ceną za niepodjęcie trudu rozwoju lub niemożność uczynienia
tego wskutek ukształtowania jednostki przez nieprawidłowe wpływy w okresie dzieciństwa.
Każde pokonanie tendencji do regresu, a wybranie tendencji do rozwoju zwiększa
szansę jednostki na pełne, wartościowe i szczęśliwe życie.
Autorka jest psychologiem klinicznym, doktorantką Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Literatura :
Flammer A. ( 1996 ). Entwicklungstheorien. Muenchen : Verlag Hans
Huber. 2. Ausgabe
Gałdowa A.(red.). (1995).Współczesne koncepcje osobowości. Kraków: Księgarnia
Akademicka UJ
Gałdowa A.1995. Powszechność i wyjątek. Kraków : Księgarnia Akademicka Przetacznik-Gierowska
M., Tyszkowa M. ( 2000 ). Psychologia rozwoju człowieka.
Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN
Smith K., Cowie H., Blades M. ( 1999 ). Understanding Children's Development.
Oxford : Blackwell Publishers Ltd.
Vasta R., Haith M., Miller S. ( 1995 ). Psychologia dziecka. Warszawa : WSiP
powrót