Wśród młodocianych z zaburzeniami związanymi z piciem alkoholu (np. nadużywaniem
lub uzależnieniem od alkoholu) obserwuje się częste współwystępowanie objawów
psychopatologicznych (tj. zaburzeń psychicznych innych niż zaburzenia związane
z piciem alkoholu i używaniem innych substancji psychoaktywnych). Powszechnie
występujące zaburzenia współistniejące obejmują zburzenia w funkcjonowaniu społecznym
(np. zaburzenia antyspołeczne) oraz takie, które powoduję głęboką depresję lub
nasilają lęk (tj. negatywne zaburzenia nastroju) (Bukstein i współpr., 1989;
Clark i Neighbors, 1996). W jednym z badań stwierdzono, że u ponad 80% młodocianych
uzależnionych lub nadużywających alkoholu występują również inne zaburzenia
psychiczne (Rohde i współpr., 1996). W grupie młodocianych z uzależnieniem od
alkoholu, poddawanych leczeniu odwykowemu, u 89% stwierdzono również występowanie
albo zaburzeń zachowania (tj. zaburzeń antyspołecznych, charakteryzujących się
agresją, niszczeniem mienia, oszustwami lub kradzieżami oraz nierespektowaniem
obowiązujących zasad zachowania), albo tzw. dużej depresji (tj. negatywnego
zaburzenia nastroju, charakteryzującego się ciężkimi epizodami depresji) lub
obu tych zaburzeń łącznie (Clark i współpr., 1997). Zrozumienie wpływu zaburzeń
współistniejących na występowanie i przebieg zaburzeń związanych z piciem alkoholu
może przyczynić się do udoskonalenia działań zapobiegawczych i leczniczych wobec
młodocianych z problemami alkoholowymi.
Wystąpienie zaburzeń związanych z piciem alkoholu w okresie młodzieńczym może
być ważnym wskaźnikiem występowania innych problemów. Clark i współpr. (1998c)
stwierdzili, że w porównaniu z dorosłymi mężczyznami, u których rozwinęły się
zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych (w tym alkoholu),
osoby młodociane z tymi zaburzeniami oraz dorośli mężczyźni, u których zaburzenia
te rozwinęły się w okresie dorastania, charakteryzowali się częstszym występowaniem
destrukcyjnych zaburzeń zachowania i dużej depresji, jak również szybszym przejściem
od początków używania do uzależnienia od danej substancji.
Zaburzenia antyspołeczne obejmują zaburzenia zachowania, zaburzenia opozycyjno-buntownicze oraz osobowość antyspołeczną. Opracowany przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition (DSM-IV) (American Psychiatric Association, 1994) definiuje zaburzenia zachowania, będące najczęściej występującą formą zaburzeń psychicznych u młodocianych z zaburzeniami spowodowanymi piciem alkoholu, jako wzorzec zachowań naruszających podstawowe prawa innych osób lub nierespektujących zasadniczych dla danej grupy wiekowej zasad społecznych. Zachowania mogące wskazywać na występowanie tych zaburzeń ujęte są w cztery kategorie: (1) agresja wobec ludzi i zwierząt, (2) niszczenie mienia, (3) oszustwa lub kradzieże oraz (4) istotne pogwałcenia obowiązujących zasad. Ciężkie zaburzenia zachowania poprzedzane są często wystąpieniem zaburzeń opozycyjno-buntowniczych (Loeber i współpr., 1993). Diagnostyczne kryteria DSM-IV dla zaburzeń opozycyjno-buntowniczych obejmują mniej poważne zachowania antyspołeczne niż w przypadku zaburzeń zachowania, takie jak wdawanie się w kłótnie, utrata panowania nad sobą, łamanie obowiązujących zasad oraz nieprzystająca do okoliczności złość lub mściwość (American Psychiatric Association, 1994). Diagnostyczne kryteria DSM-IV dla osobowości antyspołecznej, częstej wśród osób dorosłych z zaburzeniami spowodowanymi piciem alkoholu, wymagają stwierdzenia początku występowania zaburzeń zachowania przed ukończeniem 15. roku życia, jak również wielokrotnego demonstrowania cech antyspołecznych w życiu dorosłym (American Psychiatric Association, 1994).
Zaburzenia zachowania wielokrotnie poprzedzają i pozwalają przewidywać picie
alkoholu lub związane z tym zaburzenia (Clark i współpr., 1998b; Lynskey i Fergusson,
1995) i mogą w istocie przyczyniać się do wystąpienia problemów związanych z
alkoholem. Zaburzenia te mogą też odgrywać rolę w związkach między ADHD a zaburzeniami
związanymi z piciem alkoholu. Młodociani z zaburzeniami zachowania częściej
mogą dopuszczać się niekontrolowanych zachowań impulsywnych (czyli mieć upośledzoną
kontrolę zachowań), jak również częściej poszukiwać nowych przeżyć (czyli mieć
zwiększoną potrzebę nowych wrażeń). W rezultacie mogą rozpoczynać picie alkoholu
w młodszym wieku, co zwiększa ich zagrożenie problemami związanymi z alkoholem
(Lewis i Bucholz, 1991).
Z drugiej strony, zaburzenia związane z piciem alkoholu mogą też sprzyjać zachowaniom
antyspołecznym, przyczyniając się do wystąpienia zaburzeń opozycyjnobuntowniczych
i zaburzeń zachowania. Picie alkoholu może, na przykład, przyczyniać się do
upośledzenia zdolności podejmowania właściwych ocen i szukania towarzystwa rówieśników
popadających w konflikty z prawem, a obie te okoliczności mogą nasilać zachowania
antyspołeczne.
Trzecia teoria związków między zaburzeniami zachowania a zaburzeniami związanymi
z piciem alkoholu zakłada, że obie te kategorie zaburzeń mają wspólne czynniki
ryzyka (patrz rysunek). Zgodnie z tym wyjaśnieniem, znanym jako teoria zachowań
problemowych, zarówno wystąpienie zachowań antyspołecznych, jak i wczesne rozpoczęcie
picia alkoholu, można przypisać kombinacji czynników środowiskowych, takich
jak sytuacja rodzinna, status socjoekonomiczny i wpływy rodzicielskie, oraz
cech indywidualnych, zwiększających podatność młodocianych na występowanie takich
problemów. W tym ujęciu pojęciowym picie alkoholu jest jednym z wielu odchyleń
zachowania, spowodowanych wspólnymi czynnikami zagrożenia, takimi jak niedostateczne
wsparcie i nadzór ze strony rodziców, dołączenie do nieprzestrzegającej norm
grupy rówieśniczej oraz słabe wyniki w nauce. Te wspólne czynniki ryzyka mogą
wpływać na nasilenie i skutki zaburzeń związanych z piciem alkoholu i występujących
jednocześnie anormalnych zachowań społecznych w sposób niezależny lub synergistyczny.
Wyniki kilku długoterminowych badań, przeprowadzonych wśród młodocianych i młodych
osób dorosłych, wspierają teorię zachowań problemowych (Donovan i Jessor, 1985).
Młodocianych z zaburzeniami związanymi z piciem alkoholu, u których występują
zaburzenia zachowania, trudniej jest leczyć niż tych, u których zaburzeń zachowania
się nie stwierdza. Obecność tych zaburzeń pozwala przewidywać większe ryzyko
spożywania alkoholu po zakończeniu leczenia i możliwość wystąpienia osobowości
antyspołecznej (Brown i współpr., 1996; Meyers i współpr., 1995). Pewne sukcesy
w leczeniu młodocianych, u których współwystępowały oba rodzaje zaburzeń, odnosiły
strategie terapeutyczne ukierunkowane na zmianę zachowań. Strategie te obejmują
interwencje w rodzinie, programy kontrolowania zachowań w różnych sytuacjach
(wykorzystujące zachęty w postaci nagród rzeczowych lub specjalnych przywilejów
oraz wzmocnienia społeczne, mające skłaniać do właściwych zachowań), a także
trening umiejętności społecznych (Bukstein, 1995).
Młodociani z ciężkimi zaburzeniami zachowania i poważnymi problemami związanymi
z alkoholem zwykle wymagają jednak bardziej intensywnych strategii leczniczych.
Skuteczna w takich sytuacjach okazała się terapia wielosystemowa, którą opracowali
Henggeler i współpr. (1998). Terapia ta bazuje na intensywnym, wielowymiarowym
podejściu do licznych problemów i czynników ryzyka, łączącym interwencje na
poziomie rodziny, grupy rówieśniczej, szkoły i społeczności lokalnej z leczeniem
indywidualnym. Sesje terapeutyczne prowadzone są w domu, w godzinach odpowiadających
domownikom, co skutkuje mniejszą liczbą opuszczonych spotkań i większym udziałem
rodziny w procesie leczenia (Henggeler i współpr., 1996). Przy użyciu strategii
opracowanych na bazie eklektycznych założeń teoretycznych interwencje rodzinne
ukształtowane są tak, by wzmocnić skuteczność opieki rodzicielskiej i spójność
rodziny. Rodzicom zwraca się uwagę, by baczniej przyglądali się rówieśniczym
kontaktom swego dziecka i stosowali zachęty do poprawy wyników w nauce. Interwencje
indywidualne wobec młodocianych koncentrowały się na treningu umiejętności i
zmianie zachowań (Santos i współpr., 1995). Terapia wielosystemowa poddawana
była ocenie w badaniach kontrolowanych, które wykazały jej skuteczność w ograniczaniu
zachowań antyspołecznych, zmniejszaniu liczby zatrzymań związanych z substancjami
psychoaktywnymi i obniżeniu poziomu spożycia tych substancji (Henggeler i współpr.,
1998).
Oprócz podejść terapeutycznych koncentrujących się na zmianie zachowań leczenie
młodocianych z zaburzeniami spowodowanymi piciem alkoholu i zaburzeniami zachowania
może również obejmować zastosowanie środków farmakologicznych. Młodociani z
zaburzeniami zachowania często wykazują się impulsywnością, agresją lub lękiem,
a wszystkie te stany można łagodzić za pomocą leków. W istocie rzeczy, częste
współwystępowanie zaburzeń zachowania z zaburzeniem hiperkinetycznym (czyli
z ADHD) może wskazywać, że u młodocianych z zaburzeniami zachowania skuteczne
okażą się leki stosowane z powodzeniem w leczeniu ADHD. Leki psychostymulujące,
takie jak metylfenidat lub dekstroamfetamina, mogą działać skutecznie (Klein
i współpr., 1997), ale stosowanie ich do leczenia zaburzeń zachowania budzi
kontrowersje ze względu na ryzyko nadużywania lub nielegalnej odsprzedaży tych
leków. Stosowanie leczenia farmakologicznego u młodocianych z zaburzeniami zachowania
nie było dotychczas przedmiotem wszechstronnych badań. Konieczne jest przeprowadzenie
badań w celu ustalenia, jakie grupy młodocianych mogą odnieść największe korzyści
z leczenia farmakologicznego.
Kategoria negatywnych zaburzeń nastroju obejmuje zaburzenia nastroju
i depresję oraz zaburzenia nasilające lęk. Duża depresja oraz stresowe zaburzenie
pourazowe (znane również jako zespół stresu pourazowego, w skrócie PTSD Post-Traumatic
Stress Disorder), to dwa negatywne zaburzenia nastroju, często występujące wspólnie
z zaburzeniami spowodowanymi piciem alkoholu. Kryteria diagnostyczne DSM-IV
dla dużej depresji u młodocianych obejmują obniżenie nastroju, drażliwość lub
utratę zainteresowania zwykłymi czynnościami codziennymi, jak również przynajmniej
pięć dodatkowych objawów, takich jak: zaburzenia ilości i/lub jakości snu, zmęczenie,
poczucie winy, trudności w koncentracji oraz nawracające myśli samobójcze (American
Psychiatric Association, 1994). U młodocianych, którzy nie spełniają kryteriów
diagnostycznych dużej depresji, ale zgłaszają utrzymujące się przez co najmniej
rok obniżenie nastroju lub rozdrażnienie oraz występowanie dwóch lub więcej
objawów, takich jak myśli lub tendencje samobójcze, zaburzenia snu lub łaknienia
oraz spadek energii, rozpoznać można łagodniejszą formę zaburzenia depresyjnego,
jakim jest dystymia (American Psychiatric Association, 1994).
Klasyfikacja DSM-IV definiuje PTSD jako wystąpienie określonych objawów w następstwie
traumatyzujących przeżyć (np. bycia świadkiem lub uczestniczenia w zdarzeniach
związanych z czyjąś śmiercią, zagrożeniem życia lub poważnymi obrażeniami),
które wywołały u przeżywającej to osoby uczucie silnego strachu, poczucie bezradności
lub przerażenie (American Psychiatric Association, 1994).Typowe objawy, pojawiające
się po takich przeżyciach, obejmują uczucie przeżywania na nowo całego zdarzenia
w nawracających, natrętnych wspomnieniach lub nawracających, przygnębiających
snach; doświadczanie uczucia silnego zagrożenia w zetknięciu z bodźcami wywołującymi
skojarzenia z jakimiś okolicznościami tego zdarzenia; uporczywe unikanie myśli,
uczuć, rozmów, czynności, miejsc lub ludzi kojarzonych ze zdarzeniem; zmniejszone
zainteresowanie wszelkimi formami aktywności; oraz stan wzmożonego pobudzenia,
przejawiający się zaburzeniami snu, drażliwością, trudnościami w koncentracji
oraz nasileniem reakcji na niespodziewane zdarzenia. Nie wykazano wyraźnego
związku innych niż PTSD zaburzeń lękowych z zaburzeniami związanymi z piciem
alkoholu wśród młodocianych (Clark i Neighbors, 1996).
Znaczna częstość występowania dużej depresji i PTSD wśród młodocianych z problemami
alkoholowymi wskazuje na pilną potrzebę wyjaśnienia związków między tymi zaburzeniami
a zaburzeniami związanymi z piciem alkoholu (Clark
i Miller, 1998). Duża depresja i PTSD występują szczególnie często u młodocianych
dziewcząt z zaburzeniami związanymi z piciem alkoholu (Clark i współpr., 1997;
Bukstein i współpr., 1992). Wśród młodocianych z negatywnymi zaburzeniami nastroju
i zaburzeniami związanymi z piciem alkoholu często stwierdza się przebycie w
dzieciństwie epizodów przemocy fizycznej i nadużyć seksualnych, a rozpoznania
dużej depresji i PTSD wśród młodocianych z zaburzeniami związanymi z używaniem
substancji psychoaktywnych dotyczyły tych, nad którymi znęcano się w dzieciństwie
(Deykin i współpr., 1992; Deykin i Buka, 1997; Clark i współpr., 1998a). Doznane
w dzieciństwie przemoc fizyczna i nadużycia seksualne mogą mieć wpływ na wystąpienie
negatywnych zaburzeń nastroju, które z kolei, poprzez próby samoleczenia, mogą
prowadzić do zaburzeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych (Clark
i Miller, 1998). Według tej hipotezy doznawanie w dzieciństwie przemocy stanowi
czynnik ryzyka, a negatywne zaburzenia nastroju prowadzą do wystąpienia zaburzeń
związanych z piciem alkoholu. Możliwe jest również, że doznana w dzieciństwie
przemoc przyczynia się do wystąpienia zarówno negatywnych zaburzeń nastroju,
jak i zaburzeń związanych z piciem, a żadne z nich nie ma wpływu na wystąpienie
tego drugiego. Aby ocenić te hipotezy, potrzebne są dalsze badania.
Podobnie jak zaburzenia zachowania, zaburzenia związane z piciem mogą zarówno
przyczyniać się do wystąpienia negatywnych zaburzeń nastroju, jak
i być ich skutkiem. Picie alkoholu może prowadzić do dużej depresji i zaburzeń
lękowych. W istocie, abstynencja często łagodzi objawy depresji i lęku u osób
uzależnionych od alkoholu (Brown i współpr., 1991; Brown i Schuckit, 1988).
Ponadto zaburzenia związane z piciem alkoholu mogą prowadzić do zaostrzenia
objawów PTSD przez zwiększone zagrożenie udziałem w traumatyzujących zdarzeniach,
szczególnie w stanie nietrzeźwości, oraz nasilając objawy PTSD przy wystąpieniu
zespołu abstynencyjnego (Stewart, 1996).
Leczenie młodocianych, u których występują zarówno negatywne zaburzenia nastroju,
jak i zaburzenia związane z piciem, powinno być poprzedzone okresem abstynencji,
pozwalającym ustalić, czy objawy zaburzeń nastroju i zaburzeń lękowych wymagają
interwencji terapeutycznej, czy też ulegną poprawie wraz z przedłużaniem się
abstynencji. Jeżeli u młodocianych z zaburzeniami spowodowanymi piciem alkoholu
występują pierwotne lub uporczywe objawy negatywnych zaburzeń nastroju, to powinny
stać się one celem oddziaływań terapeutycznych, np. psychoterapii lub leczenia
farmakologicznego. Psychoterapeutyczne metody leczenia dużej depresji i PTSD,
w tym podejścia ukierunkowane na modyfikację postaw i zachowań młodocianych
(tj. terapię behawioralno-poznawczą), przystosowano do potrzeb tej grupy wiekowej
i można je stosować w przypadkach jednoczesnego występowania negatywnych zaburzeń
nastroju i zaburzeń związanych z piciem alkoholu. Dla tych młodocianych podejścia
psychoterapeutyczne są właściwą metodą pierwszej interwencji.
Jeżeli podejście psychoterapeutyczne zawiedzie, można uciec się do leczenia
farmakologicznego, w celu opanowania objawów negatywnych zaburzeń nastroju.
Stosowanie leków przeciwdepresyjnych u młodocianych z zaburzeniami spowodowanymi
piciem budzi kontrowersje. Wykazano, że fluoksetyna jest skuteczna w leczeniu
depresji u młodocianych (Emslie i współpr., 1997) oraz współwystępującej z uzależnieniem
od alkoholu depresji u dorosłych (Cornelius i współpr., 1997). Wyniki te wskazują,
że fluoksetyna i podobne jej leki przeciwdepresyjne mogą być użyteczne w leczeniu
współwystępującej z zaburzeniami związanymi z piciem dużej depresji u młodocianych.
Podobnie jak w innych przypadkach, współwystępowania różnych chorób, określenie,
kiedy i w jaki sposób należałoby zastosować leczenie farmakologiczne u młodocianych
ze współwystępującymi zaburzeniami związanymi z piciem i negatywnymi zaburzeniami
nastroju wymaga dalszych badań.
Diagnoza, będąca niezbędnym krokiem wstępnym do leczenia, polega na szczegółowym oglądzie osób, które mogą mieć problemy z alkoholem lub innymi substancjami psychoaktywnymi, aby określić, czy problem taki istnieje, a jeżeli tak, to na ile jest poważny i jakie leczenie należy zastosować. Przeprowadzenie diagnozy zleca się często wobec młodocianych, którzy mają problemy ze szkołą, pracą lub w stosunkach z rówieśnikami. Prowadząc diagnozę, należy pamiętać, by wziąć pod uwagę możliwość występowania wpływów wywieranych zarówno przez zaburzenia związane z piciem alkoholu, jak i przez inne zaburzenia psychiczne. Oceniający i leczący młodocianych klinicyści muszą mieć rozeznanie w typowych oznakach i objawach zaburzeń związanych z piciem alkoholu, zaburzeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, innych zaburzeń psychicznych łączących się z tym problemów. Zaleca się stosowanie wystandaryzowanych narzędzi oceny lub kwestionariuszy, ponieważ niesformalizowane techniki dokonywania diagnozy mogą prowadzić do niepełnych i nietrafnych rozpoznań (Clark i współpr., 1995). Dostępne są przeznaczone do stosowania w warunkach klinicznych narzędzia kompleksowej diagnozy zaburzeń związanych z piciem alkoholu, zaburzeń związanych z używaniem innych substancji psychoaktywnych, innych zaburzeń psychicznych oraz przebiegu nadużywania (np. Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia [KSADS])2 . W planowaniu leczenia należy uwzględniać równie ważne wpływy trudnych stosunków rodzinnych, braku dostatecznego nadzoru ze strony rodziców oraz przynależności do nieprzestrzegających norm grup rówieśniczych (Clark i współpr., 1998d; Curran i współpr., 1997; Reifman i współpr., 1998). Dokonanie kompleksowej oceny jest bardzo czasochłonne, ale dostarcza cennego wglądu, niezbędnego w planowaniu i prowadzeniu leczenia.
Wyniki przeprowadzonej oceny służą ustaleniu, jaki rodzaj terapii zaburzeń związanych z piciem alkoholu należy podjąć. Klinicyści, zajmujący się leczeniem młodocianych z zaburzeniami spowodowanymi piciem alkoholu, powinni znać dostępne metody leczenia innych zaburzeń psychicznych występujących często w tej populacji. Opracowano wiele strategii terapeutycznych, takich jak interwencja rodzinna i terapia behawioralno-poznawcza, mających zastosowanie do zaburzeń związanych z piciem alkoholu i współwystępujących z nimi zaburzeń psychicznych u młodocianych (Bukstein, 1995). Leczenie kilku występujących jednocześnie zaburzeń wymagać może kombinacji różnych rodzajów terapii, takich jak terapia wielosystemowa (Henggler i współpr., 1998). Młodociany pacjent, na przykład, może potrzebować terapii grupowej, by usunąć trudności związane z rozwiązywaniem problemów, kontrolowaniem gniewu i zapobieganiem nawrotom. Ponadto rodzina może odnieść korzyści z interwencji dotyczących problemów w porozumiewaniu się, kontroli i nadzoru ze strony rodziców oraz indywidualnych problemów samych rodziców jeżeli takowe występują. Leczenie farmakologiczne może okazać się właściwym rozwiązaniem w kontrolowaniu takich problemów, jak występowanie dużej depresji i ADHD. U młodocianych z zaburzeniami spowodowanymi piciem, powikłanymi dodatkowo innymi zaburzeniami psychicznymi, potrzebne są prawdopodobnie interwencje bardziej intensywne i dłużej trwające. Niezależnie od tego, czy współistniejące problemy poddawane będą terapii jednocześnie, czy w kolejności, leczenie młodocianych z zaburzeniami spowodowanymi piciem alkoholu i współistniejącymi zaburzeniami psychicznymi wymaga więcej czasu i środków niż leczenie tych, u których występuje tylko jeden problem. Kompleksowe podejścia, takie jak terapia wielosystemowa (Henggeler i współpr., 1998), mogą okazać się najbardziej obiecujące w leczeniu młodocianych z zaburzeniami współistniejącymi.
Picie alkoholu przez młodocianych może, ale nie musi, prowadzić do nadużywania alkoholu lub uzależnienia od niego, a jest to uwarunkowane wpływem wielu złożonych czynników (Tarter i Vanyukov, 1994). Zaburzenia psychiczne mogą zarówno powodować wystąpienie zaburzeń związanych z piciem alkoholu, jak i być ich skutkiem. Ponadto oba rodzaje zaburzeń mogą wystąpić niezależnie u młodocianych z grup podwyższonego ryzyka. Te złożone związki między zaburzeniami psychicznymi i współwystępującymi zaburzeniami związanymi z piciem alkoholu u młodocianych nie zostały jeszcze w pełni wyjaśnione. Indywidualne cechy psychiczne wchodzą we wzajemne interakcje z takimi czynnikami, jak stadium rozwojowe, płeć, rodzaj stosunków rodzinnych oraz podejmowane działania zapobiegawcze i lecznicze. Opracowywane dla młodocianych z zaburzeniami związanymi z piciem alkoholu programy terapeutyczne powinny dążyć nie tylko do wyeliminowania picia alkoholu i używania innych substancji psychoaktywnych, ale także do osiągnięcia poprawy w zakresie objawów innych zaburzeń psychicznych, podejmując problemy trudności w stosunkach rodzinnych i niwelując negatywny wpływ picia alkoholu na funkcjonowanie psychospołeczne.
Pełna bibliografia w publikacji książkowej lub u wydawcy: e-mail: wydawnictwo@parpa.pl
1. Nadużywanie alkoholu i uzależnienie od alkoholu są stanami zdefiniowanymi
przez kryteria zawarte w klasyfikacji DSM-IV, opracowanej przez Amerykańskie
Towarzystwo Psychiatryczne (w Polsce ICD-10)
2. Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia (K-SADS) dostępny
jest
w internecie na stronie www.wpic.pitt.edu/ksads.
Notka o Autorach: Duncan B. Clark, M.D., Ph.D. i Oscar G. Bukstein M.D., M.P.H., są profesorami nadzwyczajnymi na wydziale psychiatrii University of Pittsburgh School of Medicine oraz dyrektorami w Pittsburgh Adolescent Alcohol Research Center, Pittsburgh, Pennsylvania, USA. *Artykuł pochodzi z książki Alkohol i młodzież, która wkrótce ukaże się nakładem Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w serii raportów Alkohol a zdrowie nr 29.
Tłumaczenie: Agnieszka Basaj Konsultacja merytoryczna: dr n. med. Bogusław Habrat